Brev:
For lidt mælk eller hvad?
2. september 2010
Alder:
6 mdr.
For lidt mælk eller hvad?
Hej Helen
Først og fremmest tak for en utrolig dejlig hjemmeside, med masser af brugbart stof:-)
Har snakket med min sundhedsplejerske, men det er ligesom hun ikke rigtig forstår, og skal være ærlig at sige, hun virker ikke særligt kompetent, men måske det bare er fordi jeg selv er sygeplejerske :-( Håber du kan hjælpe.
Har Christian på 6 mdr. Han er 71 cm, lang og vejer 8500 g. Han er en glad og mild dreng.
Amningen har fra starten fungeret super, og han tog rigtig godt på. Da han blev 4 mdr, begyndte han at vise interesse for andet mad, og når vi spiste, desuden begyndte han at vågne mange flere gange om natten. Det tog jeg som tegn på at han var parat til skemad. Derfor begyndte vi med forskellig slags grød til middag. Han spiser alt og er nysgerrig for at smage nyt. Resten af måltiderne blev han ammet.
Da han så blev 5 mdr gik jeg op til 2 måltider dgl, middag og aften, hvor jeg introducerede ham til kartoffelmos med forskellige grønsager. Igen kan han godt lide maden, og til begge måltider får han vand i kop, som han er dygtig til at drikke af.
Her fik han også bryst når han havde lyst.
Nu er han blevet 6 mdr, og er startet på 3 måltid: havregrød med frugtmos til morgen, og han er vild med det, men nu kommer problemet, for han vil ikke ammes ret meget længere:-( kun sen aften og tidlig morgen kan jeg få ham til at tage brystet ordentligt. Har prøvet at give flaske med MME , som suppl., som han heller ikke tager så meget af af gangen ca. 100 ml.
Jeg er også i tvivl om jeg overhovedet har ret meget mælk tilbage, da han noglegange sutter og sutter, men bliver så sur, måske fordi der ingenting er?? og med amningen kan man jo ikke vide hvor meget barnet reelt får. Desuden står der jo alle steder af et barn på 6 mdr skal have mindst 500-750 ml mælk dgl, og det synes jeg jo ikke han virker til at få.
Derfor giver jeg ham nu MME og vand af kop til alle måltider, men igen det er begrænset hvor meget han får. Er ked af det er gået lidt i hårdknude, havde fra starten enormt meget mælk, men nu er det ligesom produktionen er gået helt i stå. er jo bange for han får for lidt mælk når han heller ikke viser ret meget interesse for MME i flaske.
For at gøre det nemmere af jeg skrevet hans måltider på en dag ned.
tidlig morgen 05/06
ammes, sove lidt mere
morgen 7.30-08.00
havregrød med lidt frugtmos, vand +MME af kop.
formiddag kl. ca. 09.00-09.30
tilbydes frugtmos, får frisk frugt eller grønsager i hånden. vand + MME af kop.(jerndråber)
Tilbydes herefter bryst og puttes til formiddaglur ca. kl. 10.-10.15
Middagsmad kl. ca. 12
kartoffel/grønsagsmos med lille kogt kødbolle af forskelligt slags kød eller grød med frugtmos (fuldkornsgrød) skiftevis. vand +MME af kop.
middagslur kl. ca. 13.15-14.00
eftermiddag: kl. ca 16
som formiddag
tilbydes også bryst her.( får D-dråber)
aftensmad kl. ca. 18-18.15
kartoffel/grønsagsmos med forskellig kogt kød eller fisk, samt noget af vores andres mad at sutte og gnave i f.eks. kartoffelbåd, tomatbåd, eller agurkskive på fingeren.
vand+MME af kop
ammes lidt kl. ca. 19.30 tilbyder begge bryster. Tager ikke ret meget. puttes kl. ca. 20.00 (prøvet med flaske her, tager ca. 100 ml)
sover til ca. kl 00.00 -01.00
ammes, tilbyder begge bryster.
Hans mos og grød bliver naturligvis lavet med det antal ml MME der er foreskrevet. (bruger meget opskrifterne fra bogen udgivet af SST)
Han er blevet slem til at bide, og det er ikke særlig rart. Han skal starte dagpleje i næste måned, så ville gerne finde en løsning inden da.
Skal jeg bare sige stop med amningen eller?? føler jo lidt han fortæller mig han ikke gider mere.
Han er ellers glad og tilfreds.
Puha mit brev blev langt, men håber du kan finde rundt i det, og ikke synes det blev for uoverskueligt.
Mange hilsner
Marianne